Flux
FESTIVAL DE VÍDEO D'AUTOR
www.fluxfestival.org
12 DESEMBRE 2017 - 28 GENER 2018
Dotzena edició del festival de vídeo d’autor FLUX, caracteritzat
des dels seus inicis per focalitzar el protagonisme en els autors
que treballen en el camp del vídeo de creació (videoart,
documental de creació, videoinstal·lacions, etc.).
Aquest any els autors centrals del festival són ANDRÉS HISPANO,
JORDI MITJÀ i EULÀLIA VALLDOSERA, amb PROJECCIONS MONOGRÀFIQUES,
COL·LOQUIS amb els autors i l’estrena dels seus AUTORETRATS, obres
inèdites encàrrec del festival.
A més, presentem la videoinstal·lació silenciosa FLUX MUT amb
l’obra de DIONÍS ESCORSA Un tigre i la videoinstal·lació
col·lectiva FLUX VideoCapsa, on s’experimenta amb formats
alternatius d’exhibició de les obres videogràfiques, integrada per
vídeos inèdits dels autors GERARD ALTAIÓ, PEP BLAY / MIKI
MARTÍNEZ, CRISTINA CASANOVA, BEGOÑA EGURBIDE, MIQUEL JORDÀ,
ELISABET MABRES, MARÇ RABAL, MIRIAM REYES, TRUNA i ALAIN
WERGIFOSSE.
I com a acte inaugural comptem amb l’actuació de JOMA / MIQUEL
JORDÀ / XAVI LLOSES amb l’espectacle Uns i altres.
Tots aquests actes tenen lloc a ARTS SANTA MÒNICA de Barcelona.
entrada gratuïta a tots els actes
ARTS SANTA MÒNICA
La Rambla, 7. 08002 Barcelona
www.artssantamonica.cat
Influx Festival
www.influxfestival.org
ANTIC TEATRE 9, 10, 11 i 12 NOV 2017
Quarta edició del festival INFLUX [vídeo a escena], dedicat a les
arts escèniques audiovisuals.
INFLUX vol potenciar els creadors que utilitzen el vídeo i el món
digital com a eina fonamental d’expressió artística en les seves
propostes escèniques. Abraça la feina d’artistes visuals, músics,
poetes, ballarins, performers o creadors escènics que es mouen en
aquests espais fronterers i híbrids. Els protagonistes d'aquesta
edició seran Kònic Thtr, Kórnik Trio,
Aldo Aranda i Slowflames.
INFLUX vol ser una plataforma estable que doni projecció als
creadors locals vinculats a la ciutat de Barcelona i per extensió
a Catalunya, però també oberta a artistes d’altres llocs. Vol
contribuir a oferir una visió polièdrica sobre la diversitat de la
creació contemporània.
Entrades 6 €
ANTIC TEATRE
Verdaguer i Callís, 12. 08003 Barcelona
tel: +34 93 315 23 54
www.anticteatre.com
El 16 de gener de l’any passat va morir l’Oriol
Perucho, un dels referents clau de les avantguardes musicals a
casa nostra.
Des que el 1970 va crear la mítica banda Perucho’s, Perucho, no
va parar de tocar la bateria, de compondre i d’improvisar, sempre
rebutjant els camins fàcils i buscant-ne de nous per explorar. Va
passar per diverses bandes, algunes de culte per a l’escena
musical més avantguardista, com Tropopausa, Koniec, Moisés,
Moisés, Bel Canto Orchestra d’en Pascal Comelade, Les Anciens,
Cebos Enrique, Mil Pesetas, etc. A més va enregistrar tres discos
en solitari on va plasmar el seu univers més personal. Un grup
d’amics i músics hem volgut posar el nostre gra de sorra per
recordar-lo. El documental, la reedició de la seva obra en
solitari i el concert homenatge sorgeixen d’aquesta voluntat de
reivindicar Perucho i la seva obra.
Dijous 26 d'octubre, 17h
Filmoteca de Catalunya (Sala Chomón)
Plaça de Salvador Seguí, 1-9 - 08001 Barcelona
Tickets 4€ (3€ reduïda)
Projecció del Documental "Oriol Perucho in
Memoriam”
Aquest documental, realitzat per Martí Sans, repassa la seva
trajectòria vital i artística, a través de diverses gravacions
inèdites de concerts, assaigs i d'entrevistes amb dotze dels
músics, que van tocar amb ell: Martí Soler, Oriol Pons de Vall
"Ginger", Jaume Martin, Enric Cervera, Ramon Solé, Eduard Altaba,
Xavier Maristany, PepPascual, Gat, Roger Fortea, Roger Aixut i
Laia Torrents i amb l'autor del blog de referència Overlook Hotel,
Jack Torrance.
Diumenge 5 de novembre, 13h
Casa Almirall
c/ Joaquín Costa, 33 - 08001 Barcelona
Presentació de la caixa Oriol Perucho
Recull els tres discos en solitari de Perucho en edició facsímil:
"Insultó, lomultaronydejó de comer" (1992), "Zapping CD" (1994) i
"Asípasan 45 minutos" (1999), un DVD amb el documental de Martí
Sans "Oriol Perucho in memoriam" i un CD de bonustracks amb
rareses i peces de l'Oriol en solitari o amb formacions com
Perucho's, Tropopausa, Koniec, Moisés Moisés, Bel Canto Orquestra,
Accidents Polipoètics i Cebos Enrique. Tot això acompanyat d'un
llibret amb fotografies i textos de músics, amics i periodistes,
com Pau Riba, Víctor Nubla, Lolita Bosch, Roger Fortea, Jack
Torrance, Pascal Comelade, Ramon Solé, David Castillo, Jordi
Bianciotto, Salvador Llopart y Julià Guillamon, entre d'altres.
Dilluns 6 de novembre, 21h
Sala Apolo, dins del cicle "Caprichos de Apolo"
Nou de la Rambla, 113 - 08004 Barcelona
Venta d'entrades
Anticipada: 12€
Apolo 113: 9€ (Per socis de l'Apolo, registrar-se és gratuït)
Taquilla: 15€
Escamot Voll-Inga (Homenatge a Oriol Perucho)
Per l'escenari passaran amics i companys musicals d'en Perucho,
reunits en la banda,
formada per l'ocasió Escamot Voll-Inga (Eduard Altaba, Enric
Cervera, Saki Guillem, Nèstor Munt, Jordi Nico, Pep Pascual, Oriol
Pons de Vall "Ginger", Quico Samsó, Ramon Solé, Martí Soler,
Rafael Zaragoza "Zarita") i la col·laboració de Moisés, Moisés
(Jordi Golmayo, Oriol Luna, Pep Pascual, David Soler), BEC (Pierre
Bastien, Juan Crek, Eli Gras), Cabo San Roque (Roger Aixut, Oriol
Luna, Pepe Segui, Laia Torrent), Mil Cogotes (Roger Atrofe, Hara
Kraan, Oriol Luna), Bel Canto Orchestra (Roger Atrofe, Enric
Casassas, Pascal Comelade, Gat, Pierre Bastien), Lluis Murillo,
Pau Riba, Anna Subirana, Xavier Theros i la ballarina Sònia
Sánchez.
Per què les dretes i moltes esquerres espanyoles no
entenen o no volen entendre el que passa a Catalunya
Vicenç Navarro
Catedràtic de Ciències Polítiques i Polítiques Públiques.
Universitat Pompeu Fabra
Octubre, 18, 2017
Els mites del nacionalisme uninacional espanyolista
Una de les raons que es donen amb major freqüència en cercles de
l’establishment politicomediàtic espanyol per explicar el
creixement de l’independentisme a Catalunya és que la majoria de
la població catalana ha estat subjecta a un rentat de cervell
durant la major part dels anys de govern a Catalunya dels partits
nacionalistes catalanistes, cosa que explica el seu creixent desig
de separar-se de la resta d’Espanya, desig que seria fruit del seu
suposat adoctrinament en un sentiment antiespanyol. Hi ha hagut
veus, predominantment de la dreta catalana, d’orientació
conservadora i/o neoliberal, que han ajudat al fet que es creés
aquesta percepció a través de missatges i eslògans com “Espanya
ens roba”, amb els quals han contribuït a l’extensió a Espanya
d’aquesta lectura del que està succeint a Catalunya. Les
declaracions a La Sexta Noche del que va ser president de la
Comunitat de Castella-la Manxa, i Ministre de Defensa durant el
govern del PSOE (dirigit pel Sr. Zapatero), el Sr. José Bono, són
un cas clar d’aquest pensament dominant que atribueix el que passa
a Catalunya a una manipulació dels sistemes públics d’informació i
de les institucions públiques de reproducció de valors per part
dels partits governants a la Generalitat de Catalunya.
Sense negar la instrumentalització d’aquests mitjans pels governs
Pujol, Mas i Puigdemont (que jo he criticat extensament), que es
presenta fins i tot amb major intensitat a les altres comunitats
autònomes d’Espanya (a on els mitjans d’informació estan també
instrumentalitzats pels partits governants), aquest fet és
insuficient per explicar el creixent desig que existeix entre
grans sectors de la població catalana de separar-se d’Espanya.
Aquesta manipulació dels mitjans d’informació per part dels
governs nacionalistes catalanistes de la Generalitat de Catalunya
ha estat constant durant més de trenta anys de mandat i, no
obstant això, el creixement de l’independentisme només s’ha donat
recentment i d’una manera molt ràpida, i molt especialment, des
que el Tribunal Constitucional de l’Estat espanyol va rebutjar
elements molt importants de l’Estatut proposat pel govern català
tripartit presidit pel socialista Pasqual Maragall (durant els
pocs anys que Catalunya ha estat governada per les esquerres), i
que va ser aprovat pel Parlament, per les Corts Espanyoles i
confirmat, més tard, pel poble de Catalunya.
Las veritables causes del creixement de l’independentisme
a Catalunya: el nacionalisme uninacional de l’Estat espanyol
Borbònic i de l’establishment politicomediàtic espanyol
El fet que les dretes i moltes esquerres espanyoles assignin la
responsabilitat d’aquest creixement a les polítiques informatives
i educatives del govern català es deu al seu desig de negar
qualsevol responsabilitat de l’Estat espanyol en el creixement de
l’independentisme, que és precisament la causa principal de
l’augment en grans sectors de la població catalana del desig de
separar-se d’Espanya. La causa d’aquest creixement no es troba,
doncs, a Catalunya, sinó primordialment a les polítiques públiques
de l’Estat central basat a la capital del Regne (que té poc que
veure amb el Madrid popular), centre del nacionalisme
espanyolista, que és la primera i més important causa d’aquell
creixement. Hauria de ser obvi que per entendre què passa a
Catalunya cal conèixer el passat ocult (oblidat deliberadament a
la història oficial del país) i el present esbiaixadament mostrat
per l’establishment politicomediàtic del país, del qual el Sr.
Bono és representatiu. Avui aquest nacionalisme uninacional, la
màxima expressió del qual va ser la dictadura franquista que va
existir a Espanya durant quaranta anys i la cultura de la qual ha
romàs en la democràcia que la va seguir, perviu com a conseqüència
que la transició (mal anomenada modèlica) de la dictadura a la
democràcia no va ser una ruptura amb l’Estat anterior, sinó una
obertura per poder incorporar elements de democràcia que li
permetessin entrar a la Unió Europea, elements que eren molt
insuficients per poder homologar la democràcia existent a Espanya
a la de la majoria dels països d’aquesta comunitat
politicoadministrativa.
El nacionalisme uninacional espanyolista que no es
defineix com a nacionalisme
L’Estat espanyol ha estat sempre el màxim instrument d’aquest
nacionalisme espanyolista, vehiculat per la Monarquia Borbònica.
Aquesta visió uninacional és també dominant a la intel·lectualitat
espanyola. I és tan poderosa i tan generalitzada que els autors
que la reprodueixen ni tan sols en són conscients, d’això. És
característic de qualsevol discurs dominant discriminatori que el
que el reprodueix ni s’adoni d’això. En una cultura masclista, per
exemple, les expressions masclistes que s’utilitzen en el
llenguatge ni tan sols són reconegudes com a tals per les persones
que les utilitzen, ja que ni tan sols són conscients d’això.
Aquests termes estan tan integrats en el llenguatge i manera de
pensar dominant que ni tan sols són considerats ideològics: es
consideren com un llenguatge neutral, raonable i/o lògic. El
mateix ocorre, doncs, amb el nacionalisme espanyolista, que ni tan
sols es considera nacionalisme. Aquest terme, “nacionalisme”,
s’utilitza per definir els nacionalismes perifèrics com el català,
el basc o el gallec. Però mai per definir el nacionalisme
espanyolista. Sentir a un Vargas Llosa, o a un Fernando Sabater o
a un José Bono dient que els nacionalismes són dolents, definint
com a tals solament els perifèrics, sense reconèixer que ells són,
al seu torn, profundament nacionalistes, i que imposen el seu
nacionalisme a tots els altres, és característic del que succeeix
avui a Espanya. Tots ells han publicat articles o fet declaracions
demonitzant els nacionalismes perifèrics amb arguments típics del
nacionalisme espanyolista, accentuant la uninacionalitat
d’Espanya, missatges transmesos a El País i altres mitjans de
l’establishment politicomediàtic de l’Estat borbònic.
Aquest nacionalisme uninacional va ser imposat a sang i foc a
Catalunya durant la Guerra Civil. No es vol reconèixer que, per
exemple, l’idioma català va ser prohibit pels ocupants de
Catalunya (només tolerat a l’ambient familiar), i que només es
permetia parlar “la lengua del imperio”, com es va definir el
castellà. El feixisme, màxima expressió del nacionalisme
espanyolista, va significar una opressió no només de classe
social, sinó també de nació. Això últim mai no es reconeix o
admet, i s’oblida deliberadament la seva enorme brutalitat, que
fins i tot va sorprendre a dirigents del nazisme alemany i del
feixisme italià, de visita a Barcelona durant l’ocupació (veure el
capítol X, “La llarga nit del franquisme”, a Josep Fontana, La
formació d’una identitat. Una història de Catalunya). El terror va
ser una tàctica imposada pels colpistes que van interrompre un
sistema democràtic republicà, ja que les forces ocupants del
nacionalisme espanyolista sabien que tenien a la majoria de la
població en contra (veure “Una breu història personal del nostre
país” a www.vnavarro.org,
26.09.17).
La imposició del nacionalisme uninacional espanyolista
A Catalunya hi va haver un intent de genocidi cultural, fet
desconegut, ignorat, ocultat o menystingut pel nacionalisme
espanyolista. Hi va haver una repressió brutal que es va sumar al
terror estès al llarg de tot Espanya, imposat per les oligarquies
i elits de l’estructura de poder en contra de la majoria de les
classes populars, terror causat per les mateixes minories que van
actuar en contra de la cultura catalana. Per aquest motiu les
esquerres catalanes sempre van defensar que la lluita per
l’alliberament de les classes populars i de la nació catalana eren
la mateixa, fet que fins i tot la dreta nacionalista catalana
dirigida pel Sr. Pujol va haver de reconèixer.
A Espanya la gran influència del nacionalisme espanyolista explica
que qualsevol defensa de la identitat catalana i de la
plurinacionalitat de l’Estat hagi estat vista sempre com a
secessionisme. La marginació de Pasqual Maragall, president
socialista de la Generalitat de Catalunya, per part de la direcció
del PSOE sota el mandat del president Zapatero i el seu equip,
incloent el seu Ministre de Defensa, el Sr. Bono, a causa del seu
intent de recuperar els drets de Catalunya com a nació,
exemplifica aquesta influència. El ministre Bono el va acusar de
tenir simpaties secessionistes. En realitat, el reconeixement de
Catalunya mai no va respondre a un objectiu secessionista. Va ser
un reconeixement profundament solidari i basat en una visió
plurinacional, amb un clar compromís per la justícia social i la
democràcia per a tota Espanya. Va ser el president Companys (que
va ser director d’una revista titulada Nueva España) el que va
morir afusellat per secessionista per les “tropes nacionals”
colpistes. Companys va convidar les forces progressistes
espanyoles (entre les quals ell era summament popular) que
assentessin les seves bases a Catalunya per poder resistir la
situació que estava patint Espanya. A Catalunya l’independentisme
només ha sorgit quan la plurinacionalitat de l’Estat no ha estat
acceptada per l’Estat central. I el cas actual és un exemple
d’això.
Els símbols borbònics mai no han estat populars a
Catalunya
L’enorme brutalitat amb la qual el nacionalisme espanyolista es va
imposar a Catalunya explica, per exemple, que la bandera borbònica
espanyola, màxima expressió d’aquest nacionalisme, mai no hagi
estat molt popular en aquest territori, fet que és presentat
maliciosament pel nacionalisme espanyolista com el reflex d’un
sentiment anti-Espanya, sentiment que en realitat no existeix a
Catalunya. Cal entendre que quan les tropes colpistes –que es
deien a si mateixes els “nacionals” (que es van caracteritzar per
una enorme brutalitat i repressió)- van ocupar Catalunya, ho van
fer enarborant la bandera borbònica i tocant la Marxa Reial com a
himne nacional. Com vol l’establishment politcomediàtic que
aquests símbols siguin populars a Catalunya? No s’adonen que la
gent té memòria? A Catalunya la bandera estanquera ha estat
popular només als barris benestants, a on aquesta bandera
representava aquells que van recuperar els seus interessos. Però,
a nivell de carrer, la bandera espanyola era la republicana,
bandera que, juntament amb la senyera a Catalunya, portaven els
soldats que defensaven el sistema democràtic al front. Milers de
catalans tenen a la seva tomba la senyera i la bandera espanyola,
que era, i emotivament continua sent, la republicana.
I el que és de gran interès és que a les últimes manifestacions,
com la del 3 d’octubre, a més a més de moltíssimes esteladas (la
bandera independentista) hi havia també, per part dels que se
sentien espanyols i estaven en contra de l’Estat espanyol
borbònic, la bandera republicana (a més a més de la senyera). La
bandera espanyola per a les persones catalanes amb memòria és la
bandera republicana, la bandera dels que van lluitar per una altra
Espanya. És indicador de baixesa i mesquinesa, així com de
fanatisme nacionalista espanyolista, que en l’homenatge als que
van lluitar per la República, el Sr. Bono, president de les Corts
Espanyoles, no els deixés portar aquesta bandera. I un altre
indicador de la baixesa moral d’aquest personatge és que manipulés
a l’entrevista que se li va fer en La Sexta les declaracions que
fa anys va fer Pablo Iglesias, quan aquest va expressar no
sentir-se representat per la bandera borbònica espanyola, a la
qual cosa Bono va indicar que, segons sembla, el Sr. Iglesias
hauria preferit la bandera d’Afganistan (sí, va dir Afganistan.
Veneçuela no havia aparegut encara en el seu imaginari). No se li
va ocórrer al Sr. Bono que per a milers d’espanyols de diferent
procedència familiar a la seva (procedeix d’una família
falangista), emotivament la seva bandera espanyola és la
republicana. En realitat, seria desitjable que en la mesura que
existeixi un major rebuig a la Monarquia, s’utilitzessin
extensament els símbols republicans.
La crítica del suposat victimisme a Catalunya
Una altra característica de l’establishment politicomediàtic
espanyol és acusar el nacionalisme català de victimisme,
presentant-lo com si patís un complex una miqueta paranoic de ser
víctima en aquesta relació, infundat segons ells, ja que Catalunya
sempre ha rebut un tracte preferencial per part de l’Estat
espanyol. Una anàlisi objectiva del que va ocórrer amb l’Estatut
del 2006 (el veto del qual en parts essencials per part del
Tribunal Constitucional va iniciar el creixement de
l’independentisme) mostra la falsedat d’aquesta acusació. Una
persona, no sospitosa de simpaties secessionistes, com Josep
Borrell, que va ser president del Parlament Europeu i Ministre al
govern PSOE presidit per Felipe González, ha fet una breu llista
dels greuges i ofenses a Catalunya. El 2005, el govern d’esquerres
del tripartit, liderat pel socialista Pasqual Maragall, va
proposar un Estatut que redefinís la relació del govern de la
Generalitat amb l’Estat espanyol, proposant, entre d’altres
elements, el reconeixement de Catalunya com una nació dins d’un
Estat plurinacional. Aquest Estatut, com he indicat abans, va ser
aprovat pel Parlament de Catalunya, més tard (modificat) aprovat
per les Corts Espanyoles, i finalment, aprovat pel poble català en
un referèndum. Ara bé, tot aquest procés acumulatiu de decisions
preses per diferents sobiranies va ser completament ignorat.
Borrell assenyala que elements importants d’aquest Estatut van ser
vetats pel Tribunal Constitucional, controlat pel PP, en un fet
que el catedràtic Javier Pérez Royo ha definit com un cop d’estat,
saltant-se tot tipus de sobiranies a causa d’interessos
partidistes. I per més ofensa, es van eliminar elements, com
assenyala també Borrell, que ja havien estat aprovats a d’altres
comunitats autònomes, com és Andalusia. On està la paranoia?
Un altre exemple citat per Josep Borrell és el constant silenci a
les contínues peticions que es respecti el concepte d’ordinalitat,
que no és una demanda insolidària amb altres comunitats autònomes,
sinó un desig que l’acceptada solidaritat no reverteixi
negativament en el potencial de desenvolupament de l’autonomia
catalana, un principi acceptat a molts països de configuració
semblant a l’espanyola.
Afegeix Borrell com a promeses incomplertes oferir 4.200 milions
d’euros en inversions per accelerar el corredor mediterrani,
inversió que mai no va aparèixer als Pressupostos Generals de
l’Estat. En realitat, el disseny d’aquest corredor mediterrani ha
assolit en ocasions, tal com assenyala de nou Josep Borrell,
dimensions absurdes, com va ser la proposta a la qual va donar
suport la presidenta d’Andalusia, la Sra. Susana Díaz, que aquest
corredor passés per Madrid.
No cal dir que el món independentista ha basat el seu argumentari
en aquesta discriminació, exagerant-la en alguns components, com
fer constant referència a un suposat dèficit fiscal (que
defineixen com a robatori) de ni més ni menys que 16.000 milions
d’euros, aproximadament un 8% del PIB, xifra que és molt superior
a la real, que és de 4.000 milions d’euros. Aquestes exageracions
són innecessàries, ja que la realitat en si ja mostra una situació
que és intolerable; ara bé, en caure en l’exageració es perd la
credibilitat, que sempre és necessària en un tema que fàcilment
fereix sensibilitats. Borrell admet que la situació actual sosté
moltes injustícies, concloent que hi ha canvis necessaris que
s’haurien de fer. La negació d’aquesta realitat tan òbvia i tan
oblidada és una constant a l’establishment politicomediàtic
espanyol.
I aquesta actitud és constant. Com es pot interpretar una
mobilització d’homenatge a la Policia Nacional i a la Guàrdia
Civil, causants de 900 víctimes en la seva actuació de l’1
d’octubre que van necessitar assistència mèdica, sinó com un acte
de nacionalisme espanyolista, ja que aquests cossos de seguretat
van actuar com a instruments de l’Estat espanyol per imposar la
seva llei? I ningú en aquests cossos no va demanar disculpes pel
dany causat. No s’adonen que aquest homenatge contribueix a
ofendre un gran nombre de catalans?
L’excessiva èmfasi en la necessitat de respectar la Llei –un altre
dels arguments més utilitzats pel nacionalisme uninacional
espanyol- ignora que la Llei –com la Constitució- va ser escrita
en el moment de la transició pels poderosos, en una situació
clarament desequilibrada i desigual, a on els vencedors de la
Guerra Civil (que controlaven l’aparell de l’Estat i la majoria
dels mitjans de comunicació) tenien tot el poder, i els vençuts
d’aquest conflicte tenien escàs poder (recentment sortits de la
presó, de l’exili o de la clandestinitat). La contínua referència
a respectar la Llei és el missatge d’aquells que volen continuar
amb aquest desequilibri en les relacions de poder. És una mera
excusa per defensar l’statu quo.
I pel que fa a l’argument que l’aprovació de la Constitució per
part de la població espanyola va legitimar que es considerés com
el punt de referència de tots els demòcrates, cal assenyalar que
aquest argument ignora que les dues alternatives possibles que es
van presentar a la població van ser o bé inaugurar la democràcia
(reflectida en la Constitució) o continuar a la dictadura. Entre
aquestes opcions era clar que la població triaria la primera
alternativa sobre la segona. En realitat, el fet que Catalunya fos
la comunitat a on l’aprovació de la Constitució va ser major es va
deure no tant a l’entusiasme per la Constitució, sinó pel gran
rebuig a la dictadura. Aprovar aquest referèndum va ser l’única
sortida a aquella situació intolerable.
Nota final
És avui molt difícil per aquells catalans que ens sentim també
espanyols promoure postures alternatives al secessionisme, donat
que la imatge que avui ve d’Espanya és molt poc atractiva. I és
aquí a on és summament positiu que estiguin apareixent al llarg
del territori espanyol unes noves forces progressistes que tenen
una visió plurinacional, ja que són elles les úniques que podrien
salvar Espanya, atès que la repressió i constant ofensa de
Catalunya per part de l’Estat espanyol ja gairebé ha aconseguit el
que l’independentisme ha desitjat: el rebuig tan notable a grans
sectors de la societat catalana cap a l’Estat espanyol i cap a
Espanya (facilitat això últim pel silenci i apatia cap aquesta
discriminació, que ha mostrat gran part de l’establishment
politicointel·lectual espanyol). Avui fa més falta que mai
accentuar que hi ha una altra Espanya possible, plurinacional i
republicana, en la qual la nova Catalunya pugui ser part d’ella.
La continuació del constant domini de l’Estat borbònic actual ha
conduït al secessionisme emocional de grans sectors del poble
català.
Com el tema nacional i el tema social es relacionen
a Espanya
Vicenç Navarro
Biografia
Catedràtic de Ciències Polítiques i Polítiques Públiques.
Universitat Pompeu Fabra, i Director del JHU-UPF Public Policy
Center
Setembre, 15, 2017
Avui existeixen dos problemes greus a Espanya, que estan
relacionats però en situació diferent al que es creuen moltes
veus, incloent d’esquerres. Un és el problema social, que és el
principal i més urgent, ja que la qualitat de vida i benestar de
les classes populars s’ha estat deteriorant d’una manera molt
marcada durant aquests anys de la Gran Recessió (veure “El nou
règim social d’Espanya”, Públic, 23.06.17; “El principal
problema que té avui Catalunya del qual no es parla: la crisi
social”, Públic, 30.06.17; i “Què passa a Catalunya? El
que no es diu en els mitjans ni a Catalunya ni a Espanya”, Públic,
11.07.17). Aquest problema hauria de ser motiu de mobilització i
resposta prioritària per part de les esquerres, ja que
històricament han estat els instruments polítics creats per
defensar els seus interessos.
L’altre problema és el problema nacional, resultat en part d’una
transició immodèlica que va perpetuar un Estat uninacional
borbònic, clarament centralitzat i radial, origen de les tensions
territorials que han assolit la seva màxima expressió aquests
dies, en el conflicte entre l’Estat espanyol (representant del
nacionalisme uninacional espanyolista) d’una banda, i la
Generalitat de Catalunya (representant de la versió
independentista del nacionalisme catalanista) per l’altre.
Les causes de l’enorme crisi social
Les causes de la crisi social són fàcils de veure, encara que el
lector no les veurà, sentirà o llegirà en els principals mitjans
d’informació del país. Com he mostrat en el meu llibre Ataque
a la democracia y al bienestar. Crítica al pensamiento económico
dominante (Anagrama, 2015) aquestes causes són les
polítiques neoliberals que els governs espanyols, incloent els
catalans, han anat imposant a la població (i dic imposant perquè
no estan en les seves ofertes electorals) durant aquests anys, i
que inclouen des de les reformes laborals (que han causat un gran
descens dels salaris i un gran creixement de la desocupació i la
precarietat) a les enormes retallades en les transferències
públiques (com les pensions) i serveis públics de l’Estat del
Benestar (com la sanitat, l’educació, els serveis socials, les
escoles bressol –mal anomenades guarderies a Espanya–, els serveis
domiciliaris a la població amb discapacitats, l’habitatge, i molts
uns altres).
I el que és important de subratllar és que els responsables
d’aquestes polítiques tenen noms i cognoms: han estat els partits
governants a Espanya, específicament el PSOE, que les va iniciar
(i que mai no ha fet una autocrítica per això), i el PP, que les
va continuar i va expandir. A Catalunya, el principal responsable
ha estat Convergència Democràtica de Catalunya, CDC, que ha
governat la Generalitat de Catalunya durant la majoria del període
democràtic (30 de 37 anys), en aliança amb Unió Democràtica fins
al 2015, i després amb ERC, en la coalició Junts Pel Si, liderada
per CDC. En realitat, CDC és el partit català més semblat al PP a
Espanya, amb el qual, per cert, sempre ha tingut, en temes
econòmics i socials, gran afinitat al pertànyer a la mateixa
família política, la neoliberal conservadora. El seu enorme poder
institucional i mediàtic (aquest últim resultat de la
instrumentalització en termes abusius dels mitjans d’informació
públics, i dels mitjans privats a través de subvencions
clientelistes i corruptibles) apareix en totes les dimensions de
la vida política del país, en un sistema caciquil, fundat per la
família Pujol, que continua, encara que sota un nom diferent, amb
el Partit Demòcrata de Catalunya o PDeCAT. La substitució del
president Mas pel president Puigdemont és mer màrqueting polític
que no ha canviat la ideologia i modus operandi d’aquest partit.
La ideologia hegemònica en els aparells
de la Generalitat de Catalunya governats per Convergència
La seva ideologia és un nacionalisme conservador que en el seu
moment tenia una concepció etnicista i fins i tot racista (cal
recordar que Pujol havia arribat a dir que els treballadors que
venien d’Andalusia i/o Múrcia, definits com “xarnegos”, tenien un
coeficient intel·lectual més baix que els catalans, fet que
sorprenentment no va tenir resposta i denúncia a Catalunya,
excepte per unes poques veus, incloent la meva, quan era jo
llavors precisament el metge dels anomenats “xarnegos” al barri
més pobre de Barcelona, el Somorrostro). Aquest element de
superioritat i identitat ja no es basa tant ara en un element
ètnic i racial (encara que en escoltar a l’esposa de Pujol, la
Sra. Ferrusola, no sembla clar que aquesta visió hagi
desaparegut), sinó en un element cultural. Aquest nacionalisme
profundament conservador, barreja de neoliberalisme amb traces de
democràcia cristiana i cultura montserratina, és encara dominant
en aquest partit. Aquesta ideologia –també coneguda com a
pujolisme– ha tingut un enorme impacte en la vida política i
mediàtica, i continua tenint-lo. I els partits que la sostenien
són CDC i UDC, els principals corresponsables del
subdesenvolupament social de Catalunya. Són també instruments
polítics que serveixen primordialment els interessos econòmics i
financers de l’estructura de poder catalana. Aquest servei no es
fa només com a mer instrument d’aquests interessos, sinó també com
a transmissió de la ideologia neoliberal (CDC) i conservadora
(UDC) que els beneficia.
Una anècdota reflecteix el que dic. Quan vaig tornar de l’exili,
vaig dirigir un estudi de l’Estat del Benestar català a on vam
mostrar els seus enormes dèficits com a resultat de les polítiques
públiques aplicades pel govern català conservador neoliberal (i
per l’Estat espanyol). Aquest estudi va ser més tard distribuït
àmpliament, a través de vídeos, per una persona anònima, sense
conèixer-ho jo, i que va tenir un gran impacte. El portaveu de
CDC, el Sr. Felip Puig, el va denunciar al Parlament, acusant-me
que jo havia tornat a Catalunya per generar una lluita de classes,
a la qual cosa vaig respondre que jo només estava fotografiant la
realitat social catalana, a través de l’estudi, afegint que eren
ells –els governants de Catalunya- els principals corresponsables
del gran endarreriment social de Catalunya.
Des d’aquell moment sóc una de les persones més vetades als
mitjans catalans d’informació. Avui aquesta lluita de classes
continua a Catalunya, i les polítiques de retallades i
privatitzacions massives i les reformes laborals, aprovades
ambdues per CDC, tant a les Corts Espanyoles (en aliança amb el
PP), com al Parlament de Catalunya, són les responsables del
subdesenvolupament social de les classes populars. Una dada
reflecteix molt bé el que estic dient. Durant la Gran Recessió
(2008-2016) les rendes del capital han augmentat a Catalunya d’un
42% a un 45% (el major augment en l’època democràtica), mentre que
les rendes del treball han anat disminuint d’un 50% a un 46%
durant el mateix període.
Com estan relacionats el tema nacional i el tema social?
En teoria, totes les opcions polítiques afirmen retòricament que
el seu objectiu final és millorar la qualitat de vida i benestar
de la població. I això succeeix especialment en el cas dels
partits independentistes, que assenyalen el seu compromís amb el
tema social argumentant que el problema social a Catalunya només
pot ser resolt mitjançant la secessió d’aquest país d’Espanya, ja
que el problema social està causat per Espanya (perquè, en la seva
versió més bel·licista, “Espanya roba a Catalunya”). Per aquest
motiu conclouen que la resolució del problema nacional ha de ser
prioritari postergant la solució social a després, un cop es
tingui la independència. I encara quan retòricament es diu en el
seu argumentari que el tema nacional i el social sempre van
plegats, en realitat avantposen sempre el tema nacional al tema
social. I això ocorre també amb les esquerres independentistes
(ERC i CUP), que així justifiquen la seva aliança amb les dretes
(cosa que dificulta la resolució ràpida del problema social,
relegat a un futur llunyà, a quan siguem independents).
El cost social d’algunes esquerres quan s’alien amb les
dretes independentistes
Això porta aquestes esquerres independentistes a aliar-se amb les
dretes en un projecte dirigit pel PDeCAT per aconseguir la ruptura
amb Espanya, partit que, al controlar la gran majoria de l’aparell
de la Generalitat, jugaria un paper clau en la transició cap al
desenvolupament d’aquesta secessió. Ara bé, aquesta aliança està
impossibilitant la resolució del problema social. En aquest
aspecte no és cert el que el Sr. Oriol Junqueras, vicepresident de
la Generalitat, i dirigent d’ERC, digués al programa d’Ana Pastor
a La Sexta aquest passat diumenge que, segons ell, el pressupost
aprovat per Junts Pel Sí “ha estat el més social dels que han
existit durant el període democràtic”.
Les dades mostren el contrari. La despesa pública social del
pressupost de la Generalitat per a l’any 2017, aprovat per Junts
Pel Sí amb el suport de la CUP, era un 11,1% més baixa de la que
s’havia aprovat en el pressupost de l’últim any del govern
tripartit d’esquerres 2010 (i del qual, per cert, ERC era membre).
I això va passar en pràcticament tots els capítols de l’Estat del
Benestar (un 9,9% menys en educació, un 10,4% menys en sanitat, un
56% menys en habitatge, un 7,1% menys en protecció social, i així
capítol per capítol). Per altra banda, la Renda Garantida de
Ciutadania, que provenia d’una Iniciativa Legislativa Popular (i
que va ser aprovada pel Parlament), va ser retallada
significativament fa tan sols uns dies pel govern independentista,
sense amb prou feines discussió o debat i sense enrenou mediàtic.
I una cosa similar va tenir lloc amb la recent proposta escrita en
el projecte de Decret de Turisme (que el Conseller d’Empresa i
Coneixement i el Govern volen aprovar per a finals de 2017), a on
es proposa, ni més ni menys, que qualsevol habitatge pugui
convertir-se en turístic sense límit de dies a l’any (tirant per
terra tota la lluita del govern municipal d’Ada Colau contra el
lloguer turístic il·legal). Enfront d’aquesta expansió dels pisos
turístics (que estan expulsant les classes populars del seu
barri), hi va haver un silenci eixordador per part dels mitjans,
absorbits tots ells en el tema nacional.
Aquestes dades mostren que l’aliança amb la dreta catalana per
aconseguir la secessió es realitza a costa de la continuació del
deteriorament social. És cert que la presència d’ERC al govern de
Junts Pel Sí ha disminuït la intensitat de les retallades de
despesa pública. Però no hi ha dubte que si s’hagués aliat amb les
esquerres En Comú Podem i el PSC (com ho va fer en el tripartit),
es podria haver establert un govern que hauria pogut disminuir
l’enormitat del problema social. Avui les enquestes mostren que en
cas d’haver-hi eleccions, aquest tripartit d’esquerres podria
governar Catalunya. Aquesta alternativa ni tan sols és considerada
en el plantejament independentista, donant motiu perquè PDeCAT
utilitzi el tema nacional per ocultar el problema social, tal com
fa també la dreta espanyolista, el PP, que són també profundament
nacionalistes, hereus dels que es van definir com els nacionals,
interrompent un Estat democràtic -la II República- amb un cop
militar, i del qual parlaré a la part final de l’article.
Per què la classe treballadora no és independentista
El fet que el procés proindependentista estigui dirigit per les
mateixes dretes responsables del gran problema social explica
l’escàs atractiu d’aquest projecte per a les classes populars, que
no donen suport a la secessió. Per aquest motiu quan els
secessionistes parlen que el poble català vol la independència,
estan faltant a la veritat. La majoria de la població catalana no
desitja la independència. És més, la monopolització del
sobiranisme (que és el suport al dret a decidir) per
l’independentisme (que és el suport a la secessió) està
dificultant seriosament el desenvolupament del sobiranisme, ja que
la manera tan poc democràtica amb la qual Junts Pel Sí està
actuant està desacreditant el sobiranisme. Posar les urnes perquè
la població voti és una condició necessària, però no suficient,
per definir el full de ruta com a democràtic. Democràcia requereix
una diversitat d’opinions expressades a nivell dels mitjans
públics d’informació, avui totalment controlats pel govern de la
Generalitat. La manca de garanties per realitzar el referèndum no
està causada únicament per l’Estat central, ja que hi ha moltes
garanties que són responsabilitat exclusiva de la Generalitat de
Catalunya, que sempre ha mostrat escassa consciència democràtica.
A Catalunya, com a la resta d’Espanya, existeix gairebé una
dictadura mediàtica amb pràctica exclusió de veus d’esquerra,
excepte les independentistes, com les CUP, o les que donen suport
al seu full de ruta, com el Podem dirigit per Albano Dante.
Aquestes esquerres són forces molt minoritàries als barris obrers,
ja que són percebudes en aquest cas com que estan donant suport a
una mobilització a favor del mal anomenat referèndum dirigida pel
responsable de la crisi social que els ha danyat tant. Aquesta
punt de vista va quedar molt clar quan una dona treballadora del
barri obrer de Nou Barris, a la reunió de la coordinadora de
Catalunya en Comú, va indicar que “el cos em demana anar i
sumar-me a una manifestació que és anti PP. Però el cor m’ho
impedeix perquè els budells se’m regiren quan veig el Puigdemont,
el dirigent dels que ens han fet tant de mal, liderant-la. No,
companys, no podem donar suport a aquest projecte. Són els que
sempre ens han fet mal”. Presentar que les úniques alternatives
probables són Rajoy o Puigdemont és un abús que permet una enorme
manipulació, com estan fent Junts Pel Sí i la CUP avui a
Catalunya. La pluralitat nacional existeix ja a Catalunya. Per
aquest motiu el problema nacional no es resoldrà llevat que rebi
el suport de les classes populars, que constitueixen la gran
majoria de la població catalana. Tret que aquestes classes vegin
que aquest canvi les beneficiarà, no es mobilitzaran al seu favor.
I és difícil que vegin que es beneficiaran si els dirigents i
partits polítics que hegemonitzen aquests moviments són de dretes.
Només en el cas que el moviment de transformació nacional sigui
dirigit per les forces polítiques que hagin mostrat el seu
compromís amb les classes populars (a través de polítiques
públiques que les afavoreixin), hi haurà aquesta mobilització.
L’experiència escocesa mostra clarament aquesta situació. El
partit nacionalista escocès va ser votat fins i tot a Glasgow (la
Barcelona d’Escòcia), en estar més a l’esquerra que el Partit
Laborista. Quan va accentuar el seu independentisme, va perdre
vots.
La solució dels problemes socials i nacionals a Catalunya
i a Espanya
L’evidència que l’enorme problema social d’Espanya i de Catalunya
respon a causes comunes és clara: la causa és l’enorme domini de
l’Estat espanyol i de la Generalitat de Catalunya per part de les
dretes, que explica el subdesenvolupament social tant d’Espanya
com de Catalunya. Les dades així ho mostren. I les polítiques
econòmiques i socials que han estat aplicant són molt semblants,
corresponent a la seva sensibilitat neoliberal conservadora. He
documentat que l’argument que utilitzen per justificar l’aplicació
d’aquestes polítiques (que no hi ha altres alternatives) no és
sostenible. Hi ha alternatives.
Un altre element comú d’aquestes dretes és que les dues,
l’espanyola i la catalana, són nacionalistes conservadores però de
característiques molt diferents: una és el nacionalisme
espanyolista, que és el més fort i dominant, d’arrels
imperialistes (que va fundar l’imperi espanyol), de caràcter
racista (el dia nacional, el 12 d’octubre, era el Dia de la Raça)
i enormement opressiu i asfixiant. La seva màxima expressió va
aparèixer durant la dictadura feixista, que va ser una dictadura
no només autoritària, sinó també totalitària, és a dir, que
intentava crear un nou “home” (les dones no compten en el
feixisme), imposant les seves normes, fins i tot a les àrees més
personals –com el sexe o l’idioma– per configurar una nova
societat, creant una cultura –la cultura franquista– que reproduïa
la seva ideologia que, en forma diluïda, continua reproduint-se a
i per l’Estat espanyol i la seva intel·lectualitat.
Imposada pels “nacionals”, va presentar qualsevol altra visió
d’Espanya, contraria a la uninacionalitat que la caracteritzava,
com “l’anti-Espanya”. Per aquest motiu va reprimir qualsevol altra
visió d’Espanya, com la visió plurinacional, que admetia
l’existència d’altres nacions dins de l’Estat espanyol. Aquesta
expressió va ser particularment accentuada a Catalunya, al País
Basc i a Galícia. Per aquest motiu la lluita per recuperar la
llibertat i la democràcia incloïa la lluita per redefinir Espanya,
acceptant la seva plurinacionalitat i el dret a l’autodeterminació
com a garantia que la unitat de l’Estat era voluntària i no
forçada. Les esquerres van fer sorgir aquesta visió. I tant el
Partit Comunista com el Partit Socialista tenien als seus
programes durant la clandestinitat aquest compromís, que va ser
abandonat a causa de la imposició del Monarca i de l’Exèrcit, que
van vetar aquesta proposta. L’enorme desequilibri de forces que hi
va haver durant la transició entre les dretes espanyoles (que
controlaven l’aparell de l’Estat i els mitjans d’informació) i les
esquerres, que havien liderat les forces democràtiques (que
acabaven de sortir de la clandestinitat o tornat de l’exili), no
podia ser més gran. Com a resultat d’aquella transició
desequilibrada i immodèlica va sortir la Constitució, el marc
legal de la democràcia espanyola, que va ser presentada
propagandísticament com a homologable a qualsevol democràcia
europea, la qual cosa és incorrecte.
L’escassa cultura democràtica existent a Espanya, l’escassa
diversitat ideològica en els mitjans, el subdesenvolupament social
d’Espanya, l’escàs finançament del seu Estat del Benestar i la
perpetuació de la cultura franquista, inclosa la seva visió
uninacional, repressiva de la plurinacionalitat, el seu
centralitzat poder polític sense possibilitats de democràcia
directa, com ara referèndums, i un llarg etcètera, es deuen a
aquest desequilibri de forces que continua existint a l’Estat
borbònic espanyol, la negació de la plurinacionalitat del qual va
aconseguir ja la seva expressió el 1714, quan un Borbó, Felip V,
per la força de les armes va destruir els drets de Catalunya,
utilitzant, com sempre, l’argument de prevenir la unitat
d’Espanya, quan els dirigents de la resistència catalana estaven
lluitant, a més de per als drets catalans, pel bé d’Espanya (cita
textual). Va ser també la justificació del cop feixista (reeixit a
causa de l’ajuda de Hitler i Mussolini), per defensar la unitat
d’Espanya quan, en realitat, ningú l’estava qüestionant.
L’altre nacionalisme: el catalanista
Aquest nacionalisme catalanista rarament va ser secessionista. En
realitat, els dirigents definits com a separatistes eren
federalistes, ja que demanaven establir l’Estat català dins d’una
federació republicana, impossible de realitzar dins de l’Estat
borbònic. I van ser les esquerres –com en el seu moment va
reconèixer Jordi Pujol– les que van defensar amb major risc, amb
major intensitat i amb major coherència la identitat catalana,
relacionant clarament el tema social amb el tema nacional. Van ser
aquestes esquerres les que van mantenir viva la identitat catalana
(que fins i tot algunes veus de l’esquerra espanyola confonen amb
separatisme), tant durant la dictadura com després, durant la
democràcia. No va ser el conservador Pujol, sinó el socialista
Maragall, el que va liderar l’Estatut a on cristal·litzava el
reconeixement de Catalunya com a nació (i tot el que això
comporta). I va ser el PP, el nacionalisme espanyolista, el que ho
va vetar (aquells punts clau en els quals es definia l’essencial).
I foren ara les esquerres catalanes –En Comú, Podem, ICV, EUiA–
les que van demanar el referèndum, i no les dretes. I a Espanya
van ser les noves esquerres les que van demanar la
plurinacionalitat.
És més, la Diada -que aquest any va ser capturada i
instrumentalitzada pels independentistes- va oblidar la majoria de
catalans, als quals va deixar de banda o va silenciar.
El moviment contestatari enfront del PP i de l’Estat
central és molt necessari i positiu
No cal dir que l’existència d’un moviment contestatari enfront del
govern central és un fet molt positiu al qual cal donar suport.
Però la seva instrumentalització pel govern de Junts Pel Sí,
liderat per la dreta, és negativa, ja que deixa de costat la
majoria de la població catalana i la gran majoria de les classes
populars, sense les quals no es pot garantir que una nova
Catalunya fos la Catalunya progressista i social que es necessita.
Espanya ja ha mostrat que aquell que controla la transició
controla el producte d’aquesta transició. Tenir una Catalunya
independent amb ministres d’economia ultraliberales, com són els
que apareixen com els gurus mediàtics als programes de la
televisió catalana actual, no és tranquil·litzador.
Tret que aquesta transició la fes una coalició d’esquerres, dubto
que la nova Catalunya fos millor per a les classes populars que
l’existent. Ara bé, aquesta coalició és possible ja que no només a
Catalunya, sinó també en la resta d’Espanya, estan apareixent
noves esquerres, que juntament amb les tradicionals (ara
renovades) podrien establir una àmplia coalició que transformés
Catalunya i Espanya. A Catalunya el principal problema és la
desunió de les esquerres, perquè podrien ja avui governar
si s’unissin. Segons les enquestes més recents, si se sumen els
vots i també els escons al Parlament (malgrat el biaix de la llei
electoral anti-esquerres), els vots d’ERC, Catalunya Sí que és
Pot, PSC, i la CUP el permetrien de governar Catalunya, ajudant a
resoldre l’enorme crisi social. El que és igualment important és
que aquesta coalició, prenent la resolució del tema social com el
punt de partida per resoldre el tema nacional, podria mobilitzar
la classe treballadora i d’altres elements de les classes
populars, pressionant el socialisme espanyol perquè acceptés la
plurinacionalitat i el referèndum. Una nova Catalunya social
dirigida pels representants de les classes populars que, juntament
amb forces polítiques agermanades a la resta d’Espanya, podria
realitzar-se, sobretot si Espanya canviés també de govern, passant
aquest a ser una coalició d’esquerra i nacionalistes, a on aquest
projecte fos possible. El punt clau és si el PNB o el PDeCAT
desitjarien substituir Rajoy per un govern ampli de coalició entre
esquerres i nacionalistes. L’experiència mostra que,
paradoxalment, semblen preferir un govern de Rajoy tal com va
succeir amb la negativa a votar Podemos (per part del PDeCAT) a
l’última moció de censura.
Acabo així aquesta exposició. El full de ruta de Junts Pel Sí,
dirigit per les dretes catalanes contra les dretes espanyoles, no
ens portarà als canvis necessaris ni a Catalunya ni a Espanya. No
cal dir que com a manifestació d’un sentit popular mereix rebre
suport, encara que està pèssimament dirigit; tot i així, cal
oposar-se a un intent deliberat d’incrementar el conflicte entre
Catalunya i Espanya. És obvi que els dos nacionalismes,
l’espanyolista i el catalanista, es necessiten l’un a l’altre i es
retroalimenten. Els dirigents d’aquests nacionalismes estan
intentant mantenir aquest enfrontament, perquè a les properes
eleccions els serà de gran utilitat. El seu enfrontament és part
d’una altament reeixida estratègia electoral, però ens allunyarà
de la solució del problema social i nacional.
Una última observació. Quan diverses persones vam fundar el Procés
Constituent, estava clar que el nostre enfrontament no era
només amb l’Estat central, sinó també amb la Generalitat de
Catalunya. El “no ens representen” del 15-M aplicava tant a les
institucions de l’Estat espanyol com a les institucions de la
Generalitat de Catalunya. Cal recordar que el 15-M, inspirador del
Procés Constituent, va envoltar el Parlament de Catalunya
per exigir que s’interrompessin les polítiques d’austeritat que
estaven imposant a les classes populars de Catalunya. El president
del Govern de dretes, el Sr. Artur Mas, va haver d’entrar-hi amb
helicòpter. Ara bé, seria ridícul que haguéssim d’envoltar el
Parlament ara per defensar el seu successor, el Sr. Puigdemont,
per continuar fent les mateixes polítiques. Per aquest motiu a
l’oposició al govern Rajoy cal afegir l’oposició al govern
Puigdemont, la qual cosa no vol dir, com maliciosament
s’interpreta, que se’ls consideri equivalents (ja que Rajoy és el
problema principal), però sí que s’ha de criticar a Junts Pel Sí
com a corresponsables de l’enorme crisi social. No hem d’oblidar
ni el “no ens representen”, ni els principis del 15-M. I aquest
oblit és típic i característic de posar el tema nacional per sobre
de tot, inclòs el tema social. Per resoldre’ls tots dos cal
centrar-se en el tema social per mobilitzar les classes populars
en l’intent de resoldre el tema nacional. I per fer-ho, un govern
d’esquerres a Catalunya i un altre, també d’esquerres, a Espanya,
són essencials.. Així de clar.
Fuera de la ley
Ahora que vuelve a hablarse del despliegue de cascos azules de la
ONU en Donbass, en esta ocasión de forma seria y con intenciones
de llevar una propuesta al Consejo de Seguridad de Naciones
Unidas, aparece, en boca de una representante de Kiev la idea de
que el uso del ejército en la zona de conflicto ni siquiera se
hizo de forma legal. “Otra vez se vuelve a confirmar la naturaleza
criminal del uso del ejército para asesinar a ciudadanos
ucranianos que no aceptaron el golpe de Estado en Kiev”, afirmó el
analista Boris Rozhin, Colonel Cassad, al conocer las
declaraciones de la vicepresidenta del Parlamento de Ucrania.
Según la legislación debía haber autorizado el despliegue de
tropas, un tecnicismo que tampoco se cumplió a la hora de
destituir al presidente democráticamente elegido, Viktor
Yanukovich, que fue depuesto en una “moción de censura” que no
contaba con el suficiente número de votos.
“No es que fuera ningún secreto”, prosigue Rozhin. “El aspecto
criminal e ilegal del uso del Ejército Ucraniano contra la
población de Donbass se conoce desde la primavera de 2014. Es
curioso que el Parlamento se haya acordado de ello en otoño de
2017, tras más de tres años de masacres y del golpe de Estado que
dio lugar a la guerra civil”.
–––
La vicepresidenta del Parlamento de Ucrania, Oxana Syroid, afirmó
que la participación del Ejército Ucraniano en el conflicto armado
en Donbass es contraria a la Constitución. Así lo afirmó el
jueves, 7 de septiembre, declaración que está disponible en
YouTube.
“El uso de las Fuerzas Armadas en el este de Ucrania está
haciéndose de forma inconstitucional”, afirmó Syroid. La
vicepresidenta del Parlamento añadió también que, según la
legislación vigente, el uso del ejército en Donbass debía haber
sido autorizado por el Parlamento, algo que jamás ocurrió.
En junio, el diputado Dmitry Tymchuk afirmó que se había propuesto
la sustitución de la llamada “operación antiterrorista” en Donbass
por una “operación militar”. “La autoridad principal sobre el
comando operativo estará a cargo del presidente como comandante en
jefe y el jefe del Estado Mayor de la Defensa se encargará de los
aspectos de defensa”, explicó Tymchuk.
El representante plenipotenciario de la República Popular de
Donetsk, Denis Pushilin, afirmó que nada de eso está previsto en
los acuerdos de Minsk”. El conflicto armado en Donbass comenzó en
la primavera de 2014, tras el intento de las autoridades de Kiev
de acabar por la fuerza con las protestas que habían comenzado en
las regiones de Donetsk y Lugansk.
–––
Hace un año, en una entrevista concedida a un medio ucraniano, el
ahora presidente del Parlamento, Andriy Parubiy, en 2014
presidente del Consejo de Defensa y Seguridad Nacional, ya se
había referido al intento de dotar de legalidad a la intervención
del Ejército en Donbass en un momento en que la legitimidad del
Gobierno estaba en entredicho y la guerra no debía impedir la
celebración de elecciones presidenciales, que la ley marcial
habría hecho imposible.
La evidente disposición del Gobierno, entonces liderado por
Yatseniuk como primer ministro y Turchinov como presidente en
funciones, a utilizar el ejército hizo necesaria la búsqueda de
una forma para aparentar cierta legalidad en el uso de la fuerza.
Sin posibilidad de declarar la ley marcial, se decretó una
“operación antiterrorista”, que permitía el uso del ejército para
acabar con las protestas de Donbass.
La introducción del ejército, jóvenes reclutas sin intención de
disparar contra civiles dispuestos a detener los blindados
utilizando su propio cuerpo, dio lugar a la guerra. Ya armadas,
las milicias y el Ejército Ucraniano se enfrentaron en las
primeras batallas en la primavera de 2014.
Desde entonces han muerto más de 10.000 personas. Ahora, el
Parlamento de Ucrania se acuerda de que ni siquiera se hizo de
forma legal, aunque ni la vicepresidenta ni el Gobierno se
plantean aún que la decisión fuera un crimen contra una amplia
parte de la población del país.
Los black-outs de Tres o cómo apagarlo
todo
Article d'Alexandra Laudo sobre els Blackouts de Tres a la
publicació digital A*Desk de crítica i art contemporani
www.a-desk.org/highlights/Los-black-outs-de-Tres-o-como.html
G3G Records: Poder mirar als ulls
15 de juliol de 2017. 16h
Documental sobre el segell
+ parada de G3G Records
ESCORNALBOU
MERCAT DE SANTA TECA
Catalunya Sud
15 i 16 de juliol de 2017
www.santateca.cat/escornalbou-2017
"El Ingenio" reviu!
“El Ingenio” és una icona de la cultura popular. És un
establiment amb 179 anys d’història ininterrompuda al cor del
barri Gòtic de Barcelona dedicat a fabricar i vendre capgrossos,
gegants, màscares, escenografies, articles de circ i una llarga
llista de productes relacionats amb la diversió, el joc i
l’espectacle.
“El Ingenio” estava a punt de tancar per jubilació dels antics
propietaris, però amb un joc de mans ràpid, atrevit i decidit, els
responsables d’”El rei de la Màgia”, un altre establiment
centenari de la ciutat, hem aconseguit salvar la botiga i el
taller del carrer Rauric, número 6.
Ara tenim el gran repte de fer reviure “El Ingenio”, i per això
obrim una nova etapa en què volem compartir viatge i
responsabilitat amb els nostres clients i admiradors, amb els
aficionats a la cultura popular, al circ i a les arts escèniques,
i també amb els nous mecenes d’aquesta campanya de Verkami.
Ajuda'ns a fer-ho realitat!
https://www.verkami.com/projects/17273-el-ingenio-reviu
Tres
BLACKOUT
Exposició: 1 abril a 18 juny 2017
LA VIRREINA CENTRE DE LA IMATGE
Palau de la Virrreina
La Rambla, 99. 08002 Barcelona
Horari: de dimarts a diumenge i festius, de 12 a 20h
Entrada gratuïta
ajuntament.barcelona.cat/lavirreina/ca/exposicions/blackout/73
El cinturón rojo
Dimarts 7 de març de 2017. 20:00h
CINEMES GIRONA DE BARCELONA
(c. Girona, 175. 08037 Barcelona)
Hom anomena “El cinturón rojo” al cinturó industrial que encercla
Barcelona pel color polític, majoritàriament d’esquerres, de la
seva població. El cas és que aquestes poblacions i el moviment
obrer que s’hi va desenvolupar a partir dels anys 60, i
especialment durant la transició, han estat determinants per la
història política i social de la ciutat i del País en general. Un
dels punts neuràlgics d’aquest cinturó és, sens dubte, el Baix
Llobregat. La radical transformació d’aquest territori els últims
50 anys ha estat espectacular. Va passar de ser l’horta de
Barcelona a ser la reserva industrial del territori metropolità.
Al Baix Llobregat la població va augmentar el 380% en 25 anys, del
1950 al 1975. Com diu un dels entrevistats “el que a Anglaterra,
França i Alemanya es va viure, en la revolució industrial, en més
de 100 anys, al Baix Llobregat es va viure comprimit en 20”.
Milers de persones a la recerca de feina van arribar provinents de
tot l’estat. La majoria dels nouvinguts eren andalusos, extremenys
i murcians i les condicions de vida i urbanístiques eren
paupèrrimes. Solament les lluites veïnals van tornar la dignitat a
l’espai en forma d’escoles, ambulatoris, semàfors… El documental
se centra en les lluites obreres a la comarca durant l‘última
etapa del franquisme, des de 1970 fins a l’arribada de les
primeres eleccions democràtiques, el 1977. Unes lluites que
plantant cara a la repressió franquista van preocupar seriosament
al poder, tant és així que inclús un ministre de Franco va arribar
a dir «Espanya té dos problemes: l’ETA i el Baix Llobregat».
Aquest treball de Luis Campo Vidal, finançat per la fundació
Utopia i que no s’ha vist ni en cinema ni en TV, no pretén
compendiar velles batalletes, sinó transmetre fins on es pot
arribar mitjançant l’organització col·lectiva, i recuperar una
part ineludible de la nostra història recent.
En el col·loqui posterior a més de la participació del director
comptarem amb la del president de la fundació Utopia, Francesc
Castellana i els secretaris generals de CCOO i UGT a Catalunya,
Joan Carles Gallego i Camil Ros.
Projecció + col·loqui: 5,50€
VISIONS DOCUMENTALS
altervideo.tv/ca/b/visions-documentals-de-marc-el-cinturon-rojo
Gran Teatro Amaro
Holanda / Holland. 2017
11 Feb
De Perifeer
Deventer
12 Feb
Andledon
Den Andel
15 Feb, 20h
De Kweek
Bussum
17 Feb
Kleintjie Kunst
Hilversum
www.granteatroamaro.com
FluxClub
www.fluxfestival.org
FEBRER - OCTUBRE 2017
Vuitena temporada de FLUX CLUB, un club de vídeo amb una
periodicitat quinzenal que pretén reflectir la vitalitat del vídeo
de creació de la nostra ciutat. Es tracta d’una extensió del
Festival de vídeo d’autor FLUX, amb sessions obertes a tot el que
està passant en el camp del vídeo a Barcelona, que complementen el
festival des del punt de vista dels seus continguts i que estenen
el seu període d’acció més enllà dels dies estrictament dedicats
al festival.
FLUX CLUB acull tot tipus de sessions amb projeccions,
videoperformances i col.loquis que ofereixen al públic la
possibilitat del contacte directe amb els videocreadors. Poden ser
sessions monogràfiques d’autors reconeguts, temàtiques, dedicades
a gèneres com la videodansa i la videopoesia, o col.lectives
dedicades a autors emergents.
FLUX CLUB és un espai de difusió del vídeo de creació a la ciutat
de Barcelona.
entrada gratuïta
ANTIC TEATRE
Verdaguer i Callís, 12. 08003 Barcelona
tel: +34 93 315 23 54
www.anticteatre.com
Oriol Perucho in memoriam
Dimarts 17 de gener de 2017. 20:00h
CINEMES GIRONA DE BARCELONA
(c. Girona, 175. 08037 Barcelona)
La matinada del 16 de gener de 2016, víctima d’un càncer de
pulmó,va morir l’Oriol Perucho; tenia 62 anys. Amb la seva
desaparició molts vàrem perdre un amic i l’escena musical de
Barcelona va perdre un dels referents clau de les avantguardes
musicals dels anys 70. Però l’aportació d’en Perucho no es limita
al seu paper de pioner d’aquestes avantguardes, sinó que fins a la
seva mort va estar compromès amb la innovació i l’experimentació.
Des que el 1970 va crear la mítica banda Perucho’s, que juntament
amb Baf, van ser els introductors del Free jazz a casa nostra, no
va parar de tocar la bateria, de compondre i d’improvisar, sempre
rebutjant els camins fàcils i buscant-ne de nous per explorar. Va
passar per diverses bandes, algunes de culte per a l’escena
musical més avantguardista, com Tropopausa, Koniec, Moisés, La Bel
Canto Orchestra d’en Pascal Comelade, Les Anciens, Cebos Enrique,
Mil Pesetas, etc. A més ens ha deixat els seus tres discos en
solitari: “Insultó, le multaron y dejó de comer” (1992) “Zaping
CD” (1994) i “Así pasan 45 minutos” (1998) en els que va
col·laborar amb un gran nombre de músics amics i que són un
catàleg del seu univers més personal, de la seva empremta. Una
empremta que va des dels títols dels temes, a unes composicions
que compaginen un cert aire ingenu amb la innovació més radical.
Quan va morir havia refet Perucho’s amb l’Oriol Pons de Vall
“Ginger” i l’Enric Cervera, alhora que col·laborava amb diverses
formacions amb músics 30 anys més joves que ell. És segur que ens
hagués seguit sorprenent amb noves propostes i com diu el
guitarrista Ramon Solé, amb el que va compartir Tropopausa,
“estava en el seu moment de maduresa i ens hem perdut 15 anys molt
bons”.
Aquest dimarts 17 de gener farà un any que l’Oriol ens va deixar
i des de Visions Documentals li hem volgut retre un homenatge amb
la projecció de diverses peces documentals fetes pels seus amics i
d’entrevistes a 12 dels músics que varen col·laborar amb ell.
Després de la projecció en comptes del col·loqui habitual volem
brindar per ell i us convidarem a una copa de cava i un pica pica,
gentilesa de Catering Hepburn, al vestíbul del cinema.
Projecció + col·loqui: 5,50€
VISIONS DOCUMENTALS
altervideo.tv/ca/b/visions-documentals-de-gener-oriol-perucho-in-memoriam
|
|
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
|